Danmark
København
Skrevet og opplevd av Gunhild Bottolfsen, sommeren 2010.

København er for meg Nordens hovedstad, selv om Stockholm liker å smykke seg med den tittelen. Jeg var bare todager i København, og store deler av tiden gikk med til shopping. Jeg ble advart på forhånd om tilgjengeligheten der, men av det lille jeg så var det slettes ikke værst. Det går greit å trille rundt i sentrum/Strøket. Strøket er navnet på et område i sentrum der det ligger masse butikker, barer, restauranter osv. Gatene er riktignok brosteinsbelagte, men de er rullbare. Mange av fortauskantene er nedsenket, men riktignok ikke alle. Noen butikker har desverre høye trinn ved inngangen, mens andre er tilrettelagte. Som de fleste vet er Danmark ett flatt land, så men slipper iallefall tunge oppoverbakker.

Har du lyst til å trille nede ved sjøen anbefaler jeg å ta turen til København sitt havneområde. Der finner du Kjøbenhavns mest kjente landemerke, Den Lille Havfrue. Her er det en fin turvei som er super å trille på. Et annet kjent turistmål er Tivoliet midt i sentrum. Det er absolutt verdt å ta turen selv om man ikke ønsker å kjøre noen av attraksjonene. Det er en flott stemning og atmosfære der inne, særlig på kvelden. Jeg finner du info på hjemmesiden deres om tilgjengeligheten i rullestol.
Hotellet
Hotellet vi bodde på var fint og sentralt, men rommene var ikke bra for en rullestolbruker. Derfor nevner jeg ikke hotellets navn her. Sommeren 2011 var jeg tilbake i København og denne gangen bodde vi på et rullestol tilrettelagt rom. Hotellet het DGI-byens hotel. Rommet var romslig og badet var godt tilrettelagt med en vask man kunne trille under, og en stor dusj man lett kunne trille inn i. Hotellet ligger bak Tivoliet (i forhold til Strøket/sentrum). Og i følge resepsjonsdama tok det ti til femten minutter å spasere inn til Strøket. Vi var late og tok bilen inn til sentrum. Men gatene er trange og parkeringen er dyr. Så har du ork, sett igjen bilen på hotellet. Du kunne parkere bilen i kjelleren av hotellet, og prisen var overkommelig. For mer info om hva du kan se og gjøre i København se her.
Om_meg.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagenhttp://da.wikipedia.org/wiki/Den_lille_Havfruehttp://www.tivoli.dk/http://www.tivoli.dk/composite-3193.htmhttp://www.dgi-byen.dk/dgi-byenshotel/http://www.visitcopenhagen.dk/shapeimage_3_link_0shapeimage_3_link_1shapeimage_3_link_2shapeimage_3_link_3shapeimage_3_link_4shapeimage_3_link_5shapeimage_3_link_6

Leie av sommerhus i Blåvand & Legoland

Skrevet og opplevd av Ole Trillhus, sommeren 2011.

I Juni 2011, pakket familien bagasjen, og dro til Danmark. Målet var Blåvand, som ligger sørvest i Danmark. I tillegg planla vi å ta turen til Legoland. Dette er noe vi har snakket med barna om å gjøre i lang tid. Spenningen var derfor stor når vi en mandag satte kursen for Larvik og dernest Danmark.

Danskebåten

Spesielt var vi spente på hvordan det var tilrettelagt for meg å komme ombord på Superspeed, og om sommerhuset vi hadde leid ved å bruke Cofman som turopperatør, var egnet for rullestolbrukere. Det viste seg at det ikke var grunn for å være bekymret for hvordan det var tilrettelagt for å komme ombord på Superspeed. Ved innsjekking, forklarte jeg at jeg satt i rullestol og at jeg derfor trengte litt hjelp. Dette løste seg raskt ved at jeg fikk et A4 ark som var merket "heis", som jeg skulle feste oppe ved det innvendige speilet i bilen. Jeg fikk også beskjed om at med engang jeg kom ombord og så en ansatt som anviste bilenes plassering på dekk, skulle jeg sette på nødblinken på bilen. Dette ville være et signal og tegn på at jeg trengte spesial plass for bilen ombord. Som sagt, ble gjort. Vips ble jeg anvist på en plass like ved en heis. Derimot var jeg litt sen med å åpne opp døren og heisen bak, slik at en bil rakk å parkere noe for nært. Men vi fikk raskt gitt beskjed om at han måtte rygge, slik at vi kom oss greit ut. På hjemreisen gjaldt samme prosedyre, men denne gangen var jeg raskere med å åpne døren bak, slik at ingen rakk å parkere for tett opp i meg.Overfarten gikk fint, og det å manøvrere en rullestol ombord i Superspeed, var ikke vanskelig. I hvert fall ikke noe problem så lenge det ikke var sjø. For når vi nærmet oss Hirtshals, var det noe sjø, men ikke mer enn at det gikk greit å manøvrer en manuell rullestol. Ved kraftig sjø og høye bølger, vil jeg tro at det er litt verre å sitte i en rullestol. I hvert fall en manuell stol som også er innstilt til å være "lett på tippen".

Sommerhuset i Blåvand

Å kjøre bil i Danmark, er en drøm. Veiene er stort sett strake, og med to felt i begge retninger. Med andre ord var det bare å koble inn "cruise kontrollen" og kose seg nedover. Som nevnt brukte vi nettstedet Cofman for å leie sommerhus. Nettstedet gav oss en del søkekriterier, der vi blant annet satte som kriterie at huset skulle være rullestolvennlig og ha svømmebasseng. Da vi kom frem til sommerhuset, var huset mer eller mindre tilrettelagt for oss i rullestol. Det eneste vi kunne påpeke, var et trappetrinn for å komme inn i huset. Men var man først kommet inn, var det terskel fritt og lett å manøvrere seg rundt i huset. Derimot var det vanskelig for meg å komme meg i bassenget, da det var en forhøyet murkant rundt bassenget. Men barna og familien forøvrig koste seg i bassenget.

Blåvand sentrum var også et hyggelig sted. Omtrent alle butikker hadde terskel frie innganger, og byens fortau hadde ikke fortauskant i det hele tatt. I mine øyne var derfor byen perfekt tilrettelagt for oss "hjulbeinte".

Legoland

Neste spenningspunkt, var hvor tilrettelagt Legoland var for meg i rullestol. For å si det med en gang, jeg ble ikke skuffet. Tvert imot veldig positivt overrasket. For det første var handikap parkeringen plassert like ved hovedinngangen, og det var rikelig med handikap plasser. I hovedinngangen, var det også egen handikap inngang. Hele Legoland er mer eller mindre asfaltert eller brosteinslagt. Legoland, som Danmark forøvrig, er mer eller mindre flatt. Bortsett fra enkelte fasiliteter som er plassert høyt, og enkelte broer. Man kan derfor mer eller mindre komme seg rundt i hele Legoland på egenhånd i manuell rullestol, og uten hjelp fra ledsager. Godt med toalett fasiliteter er det også. Jeg forsøkte ikke noen av aktivitetene i Legoland. Derimot så jeg flere skilt som anviste hvor rullestolbrukere skulle rulle for å kunne bli med på de ulike aktivitetene. Vi syntes oppholdet i Legoland var så hyggelig og vellykket, at vi tok en dag til i Legoland. Og det var nok nødvendig for at vi skulle klare å rekke over alle aktivitetene.

Løveparken

En tur i Løveparken rakk vi også. Løveparken er i utgangspunktet lagt opp slik at man kjører gjennom parken i bil, og gjennom innhegninger hvor dyrene holder til. Underveis er det to store parkeringsplasser, hvor man kan gå ut av bilene. Ved disse parkeringsplassene kan man gå til ulike innhegninger hvor man kan se elefanter, gorillaer, apekatter osv. På begge stedene er det greit å trille, selv om veiene kun er gruset. Dog er min erfaring at det anbefales å ha med en ledsager eller hjelper for å komme rundt på disse stiene. Det var en glad familie som satte "snuten" hjem igjen, etter en vellykket uke i Danmark. Og bare så det er sagt, Danmark er et veldig tilrettelagt land for en rullestolbruker å reise til. Det er derfor ganske sikkert at vi tar turen igjen ved en senere anledning.

Grenå

Skrevet og opplevd av Heidi Brudevold.

Vi har funnet vårt ferieparadis i Dronningens Ferieby i Grenå, Danmark. Her finner man over 40 feriehus hvor absolutt alt er tilrettelagt, fra vasken på badet som kan heves, og senkes og til soverom med el-seng med "søsterhjelp". Og selvsagt er det god plass i feriehusene, og helt terskelfritt. Fin uteplass og fine turstier rundt i hele området. Stranden har egen rampe ned til vannet. Det er mye mer jeg kunne nevne, men slå isteden opp på stedets hjemmeside: www.dronningensferieby.dk - så finner man alt man trenger å vite.

Vi bor i Fredrikstad og kjører til Varberg (ca 1 times kjøring forbi Gøteborg) og tar ferga derfra og rett over til Grenå. Må få legge til at på fergen får vi også god hjelp når man kommer med rullestol. Etter 5 minutters kjøring, er vi framme.

Det fine med Dronningens Ferieby er at, selv om stedet drives av MS-foreningen (Skleroseforæningen) i Danmark, er det fritt fram for alle andre - rullestolbruker eller ikke - å leie stedet. Det er også et eget servicehus med informasjon, og de arrangererer grillkveld m.m.

Selv har vi vært der 5 somre, og koser oss veldig, fordi alt er tilrettelagt og trygt for min ektefelle og slik blir det også lettere for meg. I Dronningens Ferieby er det også en del aktiviteter for små og store i løpet av den uken man er der.  Jo, det er deilig å være norsk i Danmark - også med rullestol! :-)

Her kan du lese om København x to, leie av feriehus i Blåvand, Legoland og Grenå.

København

Skrevet og opplevd av Ingrid Thunem, sommeren 2012.

Dannmarks hovedstad København ligger bare 40 minutter med fly fra Oslo. Så ikke så langt borte, og sommeren 2012 var jeg i byen 6 dager. København er velkjent for sine shopping gater og muligheter for å kapre lekkert designtøy. For barnefamilier har også Tivoli i København vært et flittig reisemål. Jeg har vært forelsket i byen lenge, og dette var min første tur dit etter at jeg ble lam. Så spenningen var ganske stor i det vi landet på Kastrup. Det er lett å ta flytoget til sentrum, det gikk fint både med manuell og elektrisk rullestol.

Overnatting

Vi bodde på Tivoli hotel som er et flott hotell en liten trilletur fra sentrum og like ved kjøpesenteret Fisketorvet. Det gikk shuttlebus til sentrum som tok rullestol men denne gikk ikke så ofte så vi bare trillet, det tok ca 15 minutter til strøget(hovedgaten). Hotellet er stort og moderne, det har svømmebasseng, hoppeslott og lekerom. Frokosten er svært rikholdigutvalg og det er en egen klovn som underholder barna. Om du reiser med familien er dette et perfekt hotell. Handicaprommene er litt små noe som er en ulempe. En annen ulempe var at de ikke hadde dusjstol i dusjen tilknyttet bassenget. Men det er absoulutt et pluss at man lett kan trille rullestolen inn og komme seg i bassenget. Det er også en flott takterasse med egen sushi resturant på hotellet som gjør det svært egnet om man trenger mer tid til avslapping og vil ha kort vei til spisestedet. De ansatte var svært hjelpsomme meg å finne aktiviteter for oss og jeg vil absoulutt anbefale hotellet videre. Vi sjekket også ut Scandic hotel Copenhagen som er et nytt hotell som har lagt ekstra vekt på universell utforming, om man vil ha et roligere hotell med mindre barn anbefaler jeg det.

Aktiviteter

København er en by som har mye forskjellig å by på. Første dagen var vi i dyrehagen København Zoo, vi bestemte oss  for å gå dit noe som gav oss muligheten til å spasere gjennom en av Københavns mange flotte parker. Det går også buss til Zoo, de fleste bussene i København tar både manuell og elektrisk rullestol. I Dyrehagen var det godt tilrettelagt, jeg hadde min elektriske rullestol med meg, det var god plass til å snu og komme helt inntil gjerdene slik at jeg også fikk se. Det var flere handicaptoaletter i zoo. Elefanthuset var spesielt godt tilrettelagt der man isteden for trapper hadde bueganger mellom etasjene. Med manuellrullestol kan kanskje noen av avstandene bli litt lange siden det er en stor dyrehage. Dyrehagen har også et eget område der barn kan ri på hester og klappe dyr.

Det vi ble mest skuffet over på turen var Tivoli, jeg elsker karuseller og har vært flere ganger på tusenfryd i Norge der det er godt tilrettelagt for at også rullestolbrukere kan ta de tøffe karusellene på eget ansvar. Det virket ved første spørsmål ut som om dette også var tilfelle på Tivoli i København, men det viste seg at dette ikke stemte. Om man ikke kan gå på minst et bein er det nesten ingen karuseller man kan ta. Da det stilles krav til at du skal kunne komme deg ned fra attraksjonen selv ved stans er ingen atraksjoner som går høyt over bakken lov. Av de tøffe atraksjonene er det kun det flyvende teppet som er tilrettelagt. Dette ble en stor skuffelse for meg som elsker tøffe karuseller. Det er også et problem at en del av de karusellene som funker med rullestol ikke er tilrettelagt slik at det kan brukes. Men jeg anbefaler alikvel Tivoli da området er veldig fint, det er masse morsomme boder der og fine spisesteder. Man kan betale bare for inngang og betale for enkelt attraksjoner. Det er svært koslig på tivoli området og Fredager er det konserter på scenen og Øl til 10 kroner glasset.

Fra midten av juli til midten av august er det i stranden ved Nyhavnen Sandslottfestival. Tiltross for at sanstrender vanligvis er vanskelig å forsere med rullestol er sanslottfestivalen så hardpakket sand at det går lett med manuell stol. Her kan man se de mest fantastiske skulpturer laget i sand.

Vi var også på National museet som er godt tilrettelagt for manuell og elektrisk rullestol.

Shopping

Desverre er det sånn at ikke alle butikker i Strøget er tilrettelagt for rullestol men flere og flere hadde ramper noe som gjør at man får shoppet en del. Blant annet butikken The New Yorker hadde litt større prøverom som gjorde det mulig å prøve klær i rullestolen. Om man følger strøget til enden så kommer man til Nyhavnen som anbefales. Det er et koslig sted for å høre på bølgeskvulp eller konserter. Det er ikke her du får den billigste maten eller ølen men her er veldig god stemning. Shoppingsenteret Fisketorvet er universelt tilrettelagt og det er lett å komme inn i alle butikkene. Det var under ombygging når vi var der men vil fremstå ferdig våren 2013 med enda flere spennende butikker.

Spisesteder

Købehnavn bugner over av resturanter, det er lett å få tak i mat fra alle verdenshjørner. De fleste spisestedene har uteservering som gjør at man kan få spist selvom det er steg inn. En resturant som var lett å komme til både i manuell og elektrisk rullestol var Bio Mio. Her får du økologisk mat og vegetar mat av ypperste klasse. Spisestedet tilpasset seg allergier og var behjelpelige. Itilegg hadde resturanten handicaptoalett noe som de ferreste spisestedene hadde. København er en by der det er stort fokus på sunnhet så du finner flere steder ferskpresset juice, smothie og vegetarmat. København er også godt kjent for sitt pulserende uteliv, dette sjekket jeg ikke ut men det var flere fine utesteder der man kunne trille inn.

København er en pulserende urban by som fremdeles har beholdt sjarmen til en mindre by. Det er absoulutt verdt å ta turen enten om det er på kjærestetur, familieferie eller jentetur så har København noe å by på.